Business Intelligence, czyli analityka biznesowa, do tej pory dosyć mocno była niedoceniana wewnątrz organizacji. Kojarzona ze zbędnymi słupkami, kolorowymi wykresami i pulpitami, które niewiele wnoszą. Wraz z rozwojem technologii i sposobu zarządzania w organizacjach na „nie rezygnujmy, nie zwalniajmy, a sprawdźmy, gdzie są nasze słabe punkty”, te kolorowe diagramy zaczęły tworzyć spójną całość, która pomaga się rozwijać.
Można by przypuszczać, że właśnie sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML) wyprze BI – od razu pokażą efekty, wskażą czuły punkt. Gdyby to było takie proste, świat nie potrzebowałby kolejnych ulepszeń. Ale właśnie teraz BI ma szansę na połączenie się z AI i ML.
Analityka biznesowa dotyczy coraz szerszego grona pracowników. Ze społeczeństwa produkcyjnego stajemy się tym usługowym, bazującym na kompetencjach wykorzystywanych w większości przed ekranem komputera, a w związku z tym nowe oprogramowania i zarządzanie np. zespołem jest coraz bardziej popularne i coraz łatwiejsze. BI dotyczy coraz większego grona pracowników, a same dane zostały przeniesione do chmury. Oprogramowanie ERP i CRM jest coraz bardziej zaawansowane, odpowiadając na kolejne wymagania rynku. Powoli wchodzimy w czas, gdzie Business Intelligence ma szansę na integrację ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym.
Transformacja BI
Pandemia wstrząsnęła chyba każdą możliwą branżą. Natomiast w przypadku BI odnotowano wzrost wartości światowego rynku analityki o ponad 5% (19,3 mld $ wg badań przeprowadzonych przez IDC w 2020 r.), co bardzo dobrze rokuje, a wręcz można śmiało przypuszczać, że ta tendencja będzie wciąż rosła. Dlaczego? Przedsiębiorstwa mocno stawiają teraz na cyfryzację swojego biznesu oraz nowoczesnych, zautomatyzowanych i inteligentnych sposobów wykorzystania danych, które rozwiną biznes.
Skąd ten brak wiary w BI?
Do tej pory analityka biznesowa była traktowana po macoszemu. Zarzucano jej, że jest dosyć skomplikowana, ponieważ było zbyt mało wykwalifikowanych osób, które umiały czytać te zagregowane dane. Przeciętny pracownik miał problem z obsługą oprogramowania. Według nich wymyślne raporty i kolorowe pulpity w żaden sposób nie pomagały pracownikom w rozwiązywaniu rzeczywistych problemów biznesowych oraz wymagały zbyt wiele pracy już od początku – np. tworzenia katalogów danych na starcie.
– Przed pandemią BI było postrzegane jako coś, co nie podąża z duchem czasu i nowych technologii, przez co wiele firm uważało ją za niewartą inwestycji. Według raportu BARC’s Data, BI and Analytics Trend Monitor 2021, firmy robią kolejne podejście do analityki biznesowej – zaczęły zauważać, że aby rozwiązać problem i wprowadzić innowacje, potrzebują lepiej zrozumieć procesy, łańcuchy dostaw, zachowania klientów i konsumentów, a nawet tego, co dzieje się w ich własnych działach. Teraz analityka to pierwszy krok do zmian. Widzimy to także na przykładzie naszych klientów, dla których nasze narzędzie WPS stanowi klucz do wszystkich kolejnych zmian w firmie – analizując działania pracowników, managementu, WPS pokazuje słabe punkty, mierzy efektywność. Te dane wykorzystujemy potem do wypracowania z klientami mechanizmów „naprawy” lub poprawy działania ich przedsiębiorstwa. Daje nam to znakomitą bazę do wdrażania usprawnień, ponieważ niektóre dane są tak zaskakujące, że bez tej analizy byśmy ich nie zauważyli – komentuje Wojciech Chmielewski, dyrektor działu Business Intelligence w BDO Advisory.
Poniżej przedstawiamy kilka kluczowych trendów w analityce biznesowej, które zdominują najbliższe lata:
-
AI i machine learning
Najistotniejszym trendem w BI jest połączenie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Szacuje się, że nowa generacja oprogramowania analitycznego, wykorzystująca właśnie AI, trafi do masowego odbiorcy w przeciągu następnej dekady. Prognozuje się także, że augmented Business Intelligence, czyli analityka poszerzona o AI, może przyczynić się do zmiany przeciętnego pracownika w data scientist, czyli osobę, która swobodnie operuje danymi. Dzięki temu osoby, które nie są inżynierami i naukowcami skupionymi na danych, będą miały także moc sprawczą i umiejętności, aby przeprowadzać prognozy, przewidywania branżowe, wyszukiwanie anomalii i wielu innych funkcji bez problemu. Dodatkowo, systemy oparte na machine learning mogą być zaimplementowane „w tle” procesów i automatycznie rozwiązywać mniejsze problemy poza wglądem użytkownika. Będą one mogły identyfikować ciekawe i niepokojące wzorce, a tym samym przekazywać użytkownikowi alerty, których on sam mógłby nie zauważyć.
Kreatywne rozwiązywanie problemów i natychmiastowe wyszukiwanie wzorców to te cechy, które może już wkrótce nabyć BI w połączeniu ze sztuczną inteligencją i uczeniem maszynowym. Głównym celem jest uczynienie ich łatwiejszymi w użyciu, obniżenie bariery wejścia dla zwykłych użytkowników i jednoczesne zwiększenie wydajności i efektywności użytkowników zaawansowanych.
-
Analityka i dane w całości w chmurze
Dane w chmurze to nie nowość, choć wciąż jest spora grupa użytkowników dosyć ostrożnych w tej dziedzinie. Od 2020 r. widać gigantyczny skok lokowania oprogramowania BI w chmurze, co pokazuje wspomniany m.in. raport BARC’s. Co daje to rozwiązanie? Dostępność danych z każdego miejsca, elastyczność i szybkość wdrożenia oraz ich skalowalność. Tworzenie kopii zapasowych i działania na rozwiązaniach online są w firmach na porządku dziennym, więc z każdym dniem coraz więcej z nich decyduje się na przenoszenie do chmury hurtowni danych i analityki danych.
-
Symbioza analityki z CRM i ERP
Coraz częściej dostawcy systemów CRM i ERP wdrażają analitykę biznesową do swoich platform, integrując je ze sobą. Takie rozwiązanie daje główną przewagę w postaci jednego systemu, bez potrzeby korzystania z dwóch osobnych, usprawniając tym samym przepływy pracy wszystkich procesów w firmie. Dzięki temu biznes może być bardziej zautomatyzowany, a przez to wydajniejszy i szybszy w obsłudze.
-
Storytelling jako nowa droga prezentowania informacji
W utartych do tej pory szablonach analityki, otrzymywane kolorowe raporty i pulpity nie do końca przekonują do siebie większość użytkowników. Może i wyglądają elegancko, ale równocześnie mogą sprawiać wrażenie zbyt skomplikowanych. Coraz bardziej natomiast skłaniamy się ku opowiadaniu historii. Jak ma to wyglądać?
Dostawcy Business Intelligence będą starać się dostarczyć prezentacje w maksymalnie minimalistyczny sposób, łatwy do zrozumienia, połączone z rekomendacjami, przeprowadzając odbiorcę przez cały problem. Otrzymamy wówczas bardziej wartościowy produkt niż pstrokate arkusze z mnóstwem cyfr. W końcu nie wszyscy urodzili się z darem wyciągania wniosków z danych.
-
Praca u podstaw – must have każdego managera BI
W mediach, w IT, a nawet w sklepie spożywczym – bez przygotowania bazy do pracy każdy kolejny proces będzie mnożył problemy i chaos dookoła nas. Wszystko, co robimy w życiu, wymaga odpowiedniego gruntu i bazy do kolejnych działań. Dlatego aby dobrze rozpocząć wdrożenia BI oraz przeprowadzić analizę działania, przedsiębiorstwa muszą stworzyć sobie odpowiednią kulturę organizacyjną, kulturę pracy, ustandaryzować procesy i przeszkolić pracowników. A to wszystko właśnie w oparciu o dane.
Podobnie z samym oprogramowaniem. Aby nadążyć za wszystkimi technologicznymi nowinkami, często niezbędna jest wymiana narzędzi, które mogą już nie nadążać za zmianami i update’ami.
Business Intelligence w BDO Advisory
– Każda firma powinna przejść transformację w najlepszym dla siebie momencie. Tak jak w przypadku naszych klientów, pierwszym krokiem do zmiany jest analiza tego, co jest naszym słabym punktem, który nie pozwoli pójść dalej, a wręcz gdy nie jest zdiagnozowany, wstrzymywać ewolucję, która firmie jest niezbędna – mówi prezes BDO Advisory, Jarosław Sobkowiak. – Przez ostatnie miesiące jasno widzimy tę zmianę u klientów, którzy skrupulatnie podeszli do takich porządków. Aplikując w swoich zespołach Work Performance System, nie tylko zidentyfikowali punkty zapalne procesów, pracy pojedynczych managerów, ale i całych zespołów. Dzięki temu, wraz z naszym działem BI, nazwaliśmy te punkty, przygotowaliśmy rekomendacje, potencjalne rozwiązania, aby teraz wdrażać sukcesywnie działania naprawcze. Sami natomiast wciąż ulepszamy i modyfikujemy nasze narzędzia, śledząc technologię, która, chcąc nie chcąc, jest podstawą każdej współczesnej firmy – dodaje.
Aby lepiej poznać nasz system, zapraszamy na www.wpsonline.pl.