Jakiś czas temu pisałem o pięciu fundamentalnych dla Lean zasadach:
- Wartość jest definiowana wyłącznie przez klienta.
- Rynek decyduje o tempie produkcji.
- Pracownicy dodający wartość są najistotniejszym ogniwem doskonalenia procesów.
- Eliminacja strat w strumieniu wartości.
- Wykorzystanie całego systemu pomiaru efektów do wsparcia poprawy efektywności.
Chciałbym do nich wrócić i nie tylko je rozszerzyć, ale również przedstawić w nieco inny sposób. Ostatnio natknąłem się na analizę pryncypiów Lean dokonaną przez Michael’a Balle, który tak przedstawił bezdyskusyjne fundamenty Lean:
- Satysfakcja klienta jest najważniejsza.
- Fakty są ważniejsze niż dane.
- Problemy stwarzają okazje do doskonalenia a nie do poszukiwania i karania winnych.
- Im krótszy czas przejścia (lead time) tym lepiej.
- Praca zespołowa ma większe znaczenie niż indywidualności.
- Problemy należy naprawiać natychmiast i tam gdzie powstają, a nie najpierw produkować a później naprawiać.
- Najważniejsze jest ciągłe doskonalenie.
- Szczegółowa wiedza o procesie jest ważniejsza niż ogólne dane.
- Instruowanie i rozwój jest lepsze niż podejmowanie decyzji i ich egzekwowanie.
- Inicjatywy pracowników dodających wartość są ważniejsze niż inwestycje centralne.
W skrócie: Klient będzie tym bardziej zadowolony, im bardziej elastycznie i szybko zareagujemy na jego potrzeby poprzez krótki czas wytwarzania, przeciwdziałanie błędom, maksymalne zaangażowanie zespołu w rozwój standardów, ciągłe doskonalenie, lepsze rozwiązywanie problemów oraz pracę zespołową i szkolenia.