4 dniowy tydzień pracy w Polsce?
Praca tylko przez cztery dni w tygodniu, czyli na przykład wolne piątki. Przyzwyczajeni do 40-godzinnego tygodnia pracy Polacy chyba sobie tego jeszcze nie wyobrażają. Coś jednak jest na rzeczy, ponieważ coraz więcej firm i korporacji testuje, a nawet wdraża takie rozwiązania.
Ostatnio świat obiegła informacja, że testy 4-dniowego tygodnia pracy w ramach programu Work Life Choice Challenge przeprowadził japoński Microsoft. Testom poddano 2300 pracowników, a dodatkowy dzień wolny miał oczywiście na celu poprawienie wyników w niektórych obszarach organizacji. Czy nie ma to aby czegoś wspólnego z leanową koncepcją?
4 dniowy tydzień pracy Japonia
Jest lepiej? O wiele lepiej!
Oczywiście wyniki przeprowadzonego testu były bardzo interesujące, w kilku obszarach wręcz rewolucyjne:
- wyniki sprzedaży wzrosły w sierpniu 2019 roku o 39,9% w stosunku do sierpnia 2018 roku
- zużycie energii elektrycznej w firmie spadło o 23,1%,
- liczba papierowych wydruków zmalała o 58,7%.
- skrócił się też czas trwania spotkań do 30 minut.
Jeśli przeliczyć to na wskaźniki efektywności czy finansowe, korzyści dla firmy robią z pewnością jeszcze większe wrażenie.
Oczywiście japoński przykład na 4 dniowy tydzień pracy nie jest jedyny, temat podnoszony jest w wielu krajach na całym świecie, w tym również w Polsce. Co prawda u nas sytuacja nie przedstawia się pod tym względem najlepiej.
4 dniowy tydzień pracy w Polsce?
Polacy pracują długo i niekoniecznie efektywnie
Według danych płynących z badania Kantar Millward Brown przeprowadzonego dla Work Service okazuje się, że osoby prowadzące działalność pracują 55 godzin tygodniowo. Czyli idziemy kompletnie nie w tym kierunku, w którym trzeba! Zupełnie inaczej niż duńskim urzędzie gminy w Odsherred – tam będą urzędnicy pracować będą właśnie cztery godziny, a testy potrwają aż trzy lata. Władze jednak są przekonane już dziś, że to w zupełności wystarczy.
Rozbierając problem na czynniki pierwsze oraz biorąc pod uwagę najprostsze mechanizmy psychologiczne, 4-dniowy tydzień pracy to pomysł co najmniej dobry. Aczkolwiek muszą w organizacji zostać spełnione podstawowe warunki, aby wszystko działało jak należy.
Czterodniowy tydzień pracy – kluczowe czynniki sukcesu
Przede wszystkim dostosowana do tej zmiany musi być kultura organizacyjna. Bardzo ważna jest otwartość kadry menedżerskiej i jej zaufanie do zespołu. Niezwykle istotne jest też to, aby zespół wiedział, po co rewolucyjna zmiana jest wprowadzana – świadomość strategicznych celów jest kluczowym czynnikiem sukcesu.
Wszak nie chodzi przecież tylko o to, aby dać ludziom po prostu dzień w tygodniu wolnego więcej. Taka zmiana to dla firmy rewolucja w myśleniu i podejściu do pracy, ale też do tzw. life balance pracowników, optymalizacji procesów czy na końcu finansów.
Wyniki z testów prowadzonych w niemal wszystkich firmach, które na taki krok się zdecydowały, są jednoznacznie – pracownicy mają z pracy więcej przyjemności i chętniej do niej przychodzą.
Przed ostatecznym wdrożeniem tak radykalnej zmiany w życiu organizacji warto poczekać jednak na wyniki testów. Te testy przeprowadzone zostaną w dłuższym okresie.
Bo przecież przez miesiąc czy dwa wyniki mogą być rzeczywiście znakomite, a efektywność i wydajność pracy poszczególnych zespołów rosnąć. Jednak osiągnąć pewien pułap to jedno. O wiele większym wyzwaniem jest się na tym poziomie utrzymać.